Af Henrik Østergaard, filmarkivar og filmhistoriker, Filminstituttet
Oplysningsfilmen Mødrehjælpen fra 1942, produceret af Nordisk Film, blev Carl Th. Dreyers første filmarbejde efter 8 års ufrivillig pause og skulle tjene til at bevise, at ’den store kunstner’ kunne overholde en produktionsplan og et budget. Det lykkedes, og Palladium gav ham efterfølgende muligheden for at realisere spillefilmen 'Vredens Dag'. Efter den og endnu en spillefilm i Sverige, kammerspillet 'Två människor' (1945), som blev en økonomisk fiasko og aldrig fik dansk premiere, vendte Dreyer tilbage til Dansk Kulturfilm.
Her indleder han frugtbare samarbejder med de to fotografer Preben Frank og Jørgen Roos. Sammen med Frank lavede Dreyer flere film af stor skønhed, bl.a. den storladent lyriske fremstilling af Storstrømsbroen i filmen af samme navn og Thorvaldsen, hvor kameraets undersøgende blik på de smukt lyssatte marmorskulpturer fascinerer.
Dreyer og Roos får med deres vilde påfund og vovemod i De nåede færgen fyret godt op under en motorcykeltur over Fyn og overrasker samtiden med en original filmfortælling efter Johannes V. Jensens novelle. I den uundgåelige ’unhappy ending’ kan det allersidste billedes fortættede stemning vække mindelser om Dreyers sælsomme gyser 'Vampyr' (1932).
Henrik Østergaard | 20. marts 2018