Af Tore Helseth, professor i film- og fjernsynsvidenskab, Høgskolen i Lillehammer
Søndag den 6. september 1931 kom statsministrene fra Danmark, Sverige og Norge til Hamar for at deltage i et folkemøde på Domkirkeodden. Stedet var i sig selv symboltungt. Domkirken, som i sin tid lå her, blev lagt i ruiner under Den Nordiske Syvårskrig mellem Danmark-Norge og Sverige (1563-70), da svenskerne i 1567 besatte store dele af Østlandet og brændte flere norske byer ned – blandt andet Hamar, hvor også domkirken brændte ned. Den blev aldrig genopført. Stedet er siden blevet et populært friluftsområde for Hamars befolkning, og et sted hvor der gerne afholdes folkefester og -møder. Nu var det igen blevet åsted for en konflikt mellem nordiske lande.
Tusindvis af mennesker havde fundet vej dertil den søndag for at høre, hvad Carl Gustaf Ekman (S), Thorvald Stauning (DK) og Peder Kolstad (N) havde at sige om tingenes tilstand og om forholdet mellem de nordiske lande. Det var Oplandenes Presseforening med avismand og politiker Erling Bühring-Dehli i spidsen, der havde taget initiativ til mødet. Det var også ham, som bød de tre statsministre velkommen.
Se reportagefilmen fra de skandinaviske statsministres historiske møde i Hamar 1931. Filmen har svenske mellemtekster og valgfri undertekster på originalsprog. Læs mere om filmen her.
De store økonomiske problemer, som depressionen også havde skabt for de nordiske lande, var et vigtigt bagtæppe for mødet, men også for at diskutere, hvad de tre lande kunne gøre i fællesskab i denne vanskelige situation. Mødet fik bred dækning i norske, danske og svenske aviser – og ikke mindst i Hamar Arbeiderblad (HA), hvor statsministrenes taler blev ordret gengivet og kommenteret. Talerne blev filmet og ifølge HA også ‘sendt i hele Skandinavien’. Interessen var med andre ord kæmpestor og mediedækningen så bred, at vi her kan tale om en ‘mediebegivenhed’.
Filmen er også et interessant eksempel på en meget tidlig filmreportage med synkron lyd. Ugerevyer og nyhedsfilm på denne tid var ellers normalt stumme. Læs mere om medieringen af statsministermødet i Lars-Martin Sørensens artikel.
GRØNLANDSSAGEN
At interessen var stor, kan ikke undre nogen. Bare to måneder forinden, den 10. juli, havde den norske regering foretaget statsretslig annektering (okkupation) af Østgrønland. Op gennem 1920’erne havde der været en rivalisering mellem Danmark og Norge om Grønland – men alligevel, hvordan kunne det komme så vidt som til en okkupation?
For at kunne forstå det må vi gå tilbage til den dansk-norske union, unionsopløsningen i 1814 og de nationale ‘traumer’, som kan siges at være knyttet til omstændighederne bag den. Det var en udbredt opfattelse, at Norge var blevet uretfærdigt behandlet i dette opgør. Ikke mindst var den danske annektering af Island, Færøerne og Grønland, som havde været en del af det såkaldte Norgesvældet, siden de blev koloniseret af norske søfolk i middelalderen, et ømt punkt i den norske, nationale bevidsthed. Men der var også økonomiske motiver for den dansk-norske konflikt, som udviklede sig op gennem 1920’erne.
Østgrønland havde traditionelt været et område for norsk sælfangst. Norge havde officielt ikke haft nogen indvendinger mod dansk suverænitet i Grønland, så længe de norske erhvervsinteresser blev tilgodeset. Dette ændrede sig imidlertid, da danskerne nu ville lukke kystområderne for udenlandske skibe.
Udelukkelsen af norske fangstruter fra Østgrønland skabte en stærk anti-dansk stemning i Norge og dannede grobund for etableringen af egne nationalistisk orienterede organisationer, som havde norsk suverænitet over Østgrønland som sit hovedmål. Her stod Norges Grønlandslag centralt – en organisation, som ifølge historikeren Odd-Bjørn Fure var "domineret af personer med en antiparlamentarisk og højre-autoritær orientering." (Fure 1996:125). I mange sammenhænge blev de nationale motiver nu lige så vigtige som de økonomiske – ja, måske endda vigtigere. Da de to lande indledte forhandlinger om fangstrettighederne i 1923, var Norge for eksempel ikke længere villig til at anerkende dansk suverænitet over Østgrønland, selv om de norske erhvervsinteresser blev tilgodeset. Indtil videre blev man i 1924 enige om en aftale, som skulle sikre begge parter samme rettigheder til erhvervsdrift. (Fure 1996:121).
Generelt var der en øget interesse for den erhvervsmæssige betydning af områderne i Arktis i 1920’erne – hvilket medførte, at de gradvist blev opdelt og underlagt de nationer, som grænsede op til dette enorme område. Svalbard blev for eksempel underlagt norsk overhøjhed i 1920 via Svalbardtraktaten, og i 1929 annekterede Norge øen Jan Mayen i Norskehavet nord for Island. Også i Antarktis fremsatte Norge territoriale krav, primært på grund af den industrielle hvalfangst, hvor Norge var en stor aktør. Det var Grønlandssagen også en del af. Her finder vi en interessant parallel til nutidens situation, hvor klimaforandringerne har gjort Arktis stadig mere tilgængeligt og dermed øget områdets strategiske og økonomiske betydning.
Den voksende arktiske aktivitet førte til etableringen af nye kontorer og institutioner for at håndtere mængden af offentlige sager, som blev udløst i den forbindelse. Udenrigsministeriet fik et nyt arktisk/antarktisk kontor, og i 1928 besluttede Stortinget at etablere Norges Svalbard- og Ishavsundersøkelser (NSIU) samt Norges Svalbard- og Ishavsråd (Ishavsrådet). Disse nye institutioner blev i mange tilfælde indtaget af personer med nære forbindelser til Norges Grønlandslag. Arbejdet i NSIU fik hurtigt et aktivistisk præg for at fremme norske interesser i Østgrønland. Strategien var at underbygge norske suverænitetskrav gennem en aktiv tilstedeværelse, omfattende erhvervsvirksomhed og en betydelig videnskabelig indsats.
Danmarks svar på optrapningen af de norske aktiviteter var en omfattende styrkelse af landets egen tilstedeværelse gennem tilsvarende ekspeditioner. Konflikten eskalerede, da en dansk ekspeditionsleder blev tildelt politimyndigheden over hele området. Norge svarede igen ved at gøre det samme. I det norske Storting drøftede udenrigskomitéen den tilspidsede situation i marts 1931. Her var der tværpolitisk enighed om at søge kompromisser gennem fortsatte forhandlinger for at undgå, at sagen måtte indbringes for Den internationale Domstol i Haag. I maj 1931 fik Norge et regeringsskifte med Bondepartiets Peder Kolstad som ny statsminister. Kolstad videreførte forhandlingslinjen, men modsætningerne viste sig at være uoverkommelige, og regeringen måtte til sidst gå med til at løse konflikten ved domstolen i Haag, hvilket Stortinget gav sin tilslutning til på et lukket Stortingsmøde den 24. juni 1931. (Fure 1996:130)
Mens det stod på, var der en omfattende udenomsparlamentarisk aktivitet i indsatsen for en norsk annektering af Østgrønland. Ledelsen i Norges Grønlandslag stod her centralt sammen med ledelsen i Ishavsrådet (NSIU), som nu arbejdede for en privat okkupation af Østgrønland. Denne okkupations-vilje var stik imod den forhandlingslinje, som regeringen var gået ind for, og som havde opnået fuld tilslutning i Stortinget på mødet den 24. juni.
Lederen af Ishavsrådet, Gustav Smedal, tog nu sagen i egen hånd. Samme dag, som Stortinget havde bekræftet forhandlingslinjen, telegraferede han til fangstmanden Hallvard Devold, som selv var Grønlands-aktivist og netop befandt sig i Grønland. Han blev nu bedt om at foretage en privat okkupation af Østgrønland. Klokken 5 om eftermiddagen den 27. juni var okkupationen en realitet, det norske flag blev hejst, og området fik navnet Eirik Raudes Land. Devold havde samtidig berettet om okkupationen til de største Oslo-aviser, som bragte nyheden den 29. juni.
Regeringen havde været indstillet på at fortsætte den forhandlingslinje, som både statsministeren og udenrigsministeren støttede op om, men der skulle have været en vis intern splittelse i synet på forhandlinger versus en statsretslig annektering. Den borgerlige presse indledte nu en kampagne for at få regeringen til at godkende okkupationen, hvilket arbejderpressen tog kraftig afstand fra. Grønlands-aktivisterne mobiliserede på deres side alt, hvad de havde af støtter i det politiske miljø. Presset på regeringen steg: En samlet folkeretslig ekspertise, som anbefalede annektering, en omfattende organisations- og agitationsvirksomhed fra Grønlands-aktivisterne og en stærk nationalistisk stemningsbølge, som resulterede i, at regeringen gav sig den 10. juli og enstemmigt besluttede at gå med til en statsretslig annektering (...). (Fure 1996:130f). Dagen efter lagde den danske regering sag an mod Norge ved Den Internationale Domstol i Haag.
FOLKEMØDET PÅ DOMKIRKEODDEN
Sådan lå landet, da de tre statsministre mødtes på Hamar. Mærkeligt nok nævner Hamar Arbeiderblad ikke Grønlandssagen som baggrund for dette usædvanlige møde, men skriver derimod: "Mødet er ikke kommet i stand for at drøfte storpolitikkens problemer, men mødet har alligevel betydning. Det understreger det gode forhold mellem tre nabofolk." Alle forstod nok alligevel, hvad avisen hentydede til, da den fortsatte: "Vi for vores part synes, at det er særligt velgørende at se, at den danske statsminister kommer til folkemøde i Norge netop nu." (HA 6.9.1931, s.1). Hvad var det så, statsministrene havde på hjerte, som de ønskede at formidle i denne situation?
Den svenske statsminister Carl Gustaf Ekman er første mand på talerstolen. Hans tale blev kun gengivet kort i Hamar Arbeiderblad og virker til at have været af en ret generel karakter. Han beskriver den vanskelige økonomiske situation, de nordiske lande står overfor, giver eksempler på det skandinaviske samarbejde, og hvad man har opnået med det.
Med Thorvald Stauning var det anderledes. Mandag den 7. september havde Hamar Arbeiderblad hentet de store typer frem på forsiden med følgende overskrift: "Sensationel Stauning-tale på Domkirkeodden". Talen er gengivet i sin helhed i avisen. Det sensationelle består i Staunings omtale af Grønlandssagen, men den danske statsminister talte også varmt om de nordiske folks samarbejde, og hvad man havde opnået med det. Men hen imod slutningen af talen tager han bladet fra munden:
"Jeg finder det beskæmmende for de nordiske folk, at Norge og Danmark ikke enedes om i al stilhed at søge voldgiftens vej med det tvistemål, der var kommet til at foreligge. I Danmark var der villighed til dette skridt, endskønt den danske principielle opfattelse måtte være den, at der ikke var nogen sag at føre frem til voldgift. (...) Men det danske folk ønsker ikke at tiltvinge sig samarbejdet for enhver pris. Hvis det norske folk kan undvære samarbejdet, kan det danske også gøre det, men vi føler os overbeviste om, at der vil opstå situationer, hvor man vil fortryde, at slægtleds arbejde for at skabe forståelse mellem to folk blev lagt øde – hensigtsløst og ubegrundet."
Hamar Arbeiderblad slutter: "Talen blev for øvrigt modtaget med et stort bifald og efterfulgt af ‘Der er et yndigt land’."
Den norske statsminister Peder Kolstad afslutter folkemødet. Hamar Arbeiderblad gengiver talen tirsdag den 8. september under overskriften "Statsminister Kolstad svarer Stauning igen. Mener at Grønlandsaffæren var et tegn på norsk kulturel modenhed." Kolstad bruger unionsopløsningen i 1905 som kontekst for sin tale: "Opgøret har ikke efterladt sig giftstoffer i nogen af landene. Svenskere og nordmænd står i dag frie over for hinanden. Gør danskere og nordmænd det samme? Jeg betænker mig ikke på at svare: Nej!" Unionsopgøret i 1814 står ifølge Kolstad i vejen for det –især tabet af landområderne i Vesterhavet, som Norge mistede i dette opgør. Kolstad kalder det et norsk kompleks og henviser faktisk til psykoanalysen for at forklare Norges handlemåde i Grønlandssagen. "Men", lover han, "vi skal befries fra vores komplekser via domstolen i Haag:
Efter Haag bliver vi lige så frie over for danskerne, som vi efter 1905 har været frie over for svenskerne. Det bliver vi, fordi vi ved det fredelige opgør i Haag bliver befriet fra komplekset." Haag-processen bliver – for at holde os til tidens mest aktuelle udtryksform – historiens første tilfælde af national psykoanalyse – ligesom det, som skete i 1905, altså var historiens første ublodige revolution.
At Norge i disse tilfælde har valgt forhandlingens vej, bruger han som eksempel på det, han betegner som norsk ‘kulturel modenhed’. Talen blev ifølge Hamar Arbeiderblad "modtaget med et stort bifald og efterfulgt af ‘Ja, vi elsker’."
Man kan virkelig godt sætte spørgsmålstegn ved graden af norsk "kulturel modenhed" i det her tilfælde. I juli 1931 havde Norge og Danmark jo været enige om at indbringe sagen for domstolen i Haag. Alligevel anerkendte Kolstads regering den private okkupation. Ishavsrådet opgav heller ikke kampen, men fortsatte sit arbejde og fik finansiering til flere videnskabelige Grønlandsekspeditioner i både 1931 og 1932. Alt sammen for at styrke Norges position ved de pågående drøftelser i Haag.
DOMMEN
Den 5. april 1933 faldt dommen i Haag. Norge tabte på samtlige punkter. En måned tidligere var Kolstads bondeparti-regering trådt tilbage – dog ikke på grund af Grønlandssagen – og venstremanden Johan Ludwig Mowinckel havde taget over som statsminister. Han havde hele tiden været modstander af okkupationen og tog nu et opgør med det, der var sket. Den 3. juli 1933 blev udenrigskomitéens indstilling vedrørende Grønlandssagen behandlet i Stortinget. Den var yderst kritisk – ikke mindst over for Ishavsrådets rolle, men også over for folkerets-eksperterne, de juridisk sagkyndige og delegationen, som havde ført sagen for Norge i Haag. Men vigtigst af alt var komitéens opgør med de ikke-konstitutionelle tendenser, som sagen havde bragt frem i lyset: "Komitéen har fundet det afgørende vigtigt at gøre sit yderste for, at det, man har oplevet i disse år, aldrig kommer til at gentage sig. Det skal helt udelukkes, at vigtige afgørelser rives ud af de ansvarlige myndigheders hænder, at løs agitation træder i stedet for rolige overvejelser og saglige drøftelser, og at der handles bag Stortingets ryg." (gengivet i Fure 1996:131). Indstillingen blev vedtaget med 114 mod 29 stemmer.
KILDER:
Drivenes, Einar-Arne (2004) Ishavsimperialisme. I: Norsk polarhistorie 2 - Vitenskapene. Oslo: Gyldendal.
Fure, Odd-Bjørn (1996) Mellomkrigstid 1920-1940. Norsk utenrikspolitikks historie. B. 3. Oslo: Universitetsforlaget.
Furre, Berge (1993) Norsk historie 1905-1990. Vårt hundreår. Det norske samlaget.
Hamar Arbeiderblad, 5.-10. september 1931 (https://www.nb.no/search?mediatype=aviser)
Tore Helseth | 29. august 2024