FILMPAKKE: Klokken ringer ind både i landsbyskolen og på byskolen. Det er tid til at finde sin plads i klasselokalet, tage bøgerne frem og lytte til læreren. I denne filmpakke har vi samlet film fra hele skolelivet, så tag en tur med tilbage i skolegården, gymnastiksalen, hjemkundskabslokalet og på lejrskole.
- Filmpakken indeholder otte film samt spørgsmål, der kan inspirere til samtale. Dette materiale kan I tilgå via de blå felter under hver film med overskriften: 'Inspiration til samtale’. Materialet kan også downloades og printes via linket i boksen til højre.
- Filmpakkens indhold er inddelt i tre niveauer: ’Korte filmklip’, ’Film og billedkort’ og ’Film med pauser i’.
- De tre niveauer indeholder film og materiale af forskellige længder og med forskellige grader af kompleksitet. Dermed er de tilpasset mennesker med demens i forskellige stadier.
Kort introduktion til ErindringsBio
ErindringsBio er et filmtilbud til mennesker med demens sammen med pårørende, plejepersonale og frivillige. Det er for alle, der kan lide at se film, som kan sætte gang i erindringer og samtaler om det levede liv.
Filmpakkerne i ErindringsBio giver dig mulighed for at styrke samværet med og blive klogere på et menneske, der lever med demens. ErindringsBio er baseret på principper for reminiscensmetoden, som går ud på at styrke funktionsniveau og trivsel hos mennesker med demens gennem brug af deres egen livshistorie. Med ErindringsBio gør man det helt konkret ved at vække minder til live med filmklip fra barndommen og ungdommen – en tid, de fleste mennesker med demens stadig vil kunne genkalde sig.
ErindringsBio byder på udvalgte dokumentariske filmklip. Filmene følges op af spørgsmål om egne erindringer på baggrund af det, I har set. Filmene og den efterfølgende snak skaber rammen for en fælles oplevelse, der styrker identitetsfølelsen og højner livsglæden hos alle, som ser med.
Tag på en fælles rejse tilbage i tiden!
Filmpakkens indhold
Filmpakken indeholder otte film og filmklip fra fortrinsvis 1950’erne og 1960’erne med tilhørende dialogmateriale.
For at sikre en god samtale anbefaler vi grupper på to til fem deltagere.
Filmpakkens indhold er inddelt i tre niveauer:
• Korte filmklip
• Film og billedkort
• Film med pauser i
De tre niveauer indeholder film og materiale af varierende længde og med forskellige grader af kompleksitet. Dermed er de tilpasset mennesker med demens i forskellige stadier. Du kan læse mere under ‘Sådan bruger du de tre niveauer’.
Filmpakkens indhold kan fint deles over flere visninger. Det er dig som pårørende, frivillig eller plejepersonale, der guider filmvisningen og samtalen. Det står dig frit for at vælge niveau, film og spørgsmål fra, som du vurderer ikke egner sig til den eller de personer, du ser filmene med. Du skal dog som udgangspunkt ikke være tilbageholdende med at vise en film eller stille et spørgsmål. Formålet med ErindringsBio er at skabe en god fælles oplevelse, men også at stimulere personer med demens kognitivt og lære dem bedre at kende.
Spørgsmålene i filmpakken skal med andre ord opfattes som springbræt til gode, personlige samtaler, hvor glæden ved at fortælle står i centrum.
Sådan bruger du de tre niveauer
Niveau 1: Korte filmklip
Her finder du en række korte klip på omkring 1-3 minutter. Til hvert klip følger tre til fire spørgsmål, som du kan stille, efter at klippet er vist, for at sætte en samtale i gang. Spørgsmålene er vejledende og kan sagtens erstattes og suppleres af spørgsmål, du selv finder på. Og du kan altid starte med det åbne spørgsmål: ”Hvad fik denne film dig til at tænke på?”
Både film og spørgsmål på dette niveau er nemme at gå til og kan bruges sammen med mennesker med en kort opmærksomhedshorisont.
Niveau 2: Film og billedkort
Her finder du en film på omkring 5-8 minutter. Da filmen er lidt længere, kan det være svært at huske alt indholdet. Derfor får du en række billeder fra filmen med tilhørende spørgsmål, som I kan kigge på sammen efterfølgende. Spørgsmålene er vejledende og kan sagtens erstattes og suppleres af spørgsmål, du selv finder på.
Filmen har en længde, der for nogle kan være udfordrende.
Her kan billedkortene forhåbentlig fungere som pejlemærker, så selv mennesker med en kort hukommelseshorisont kan få noget ud af oplevelsen.
Niveau 3: Film med pauser i
Det sidste niveau indeholder pakkens længste film på omkring 6-10 minutter. Filmen findes i to versioner: I den ene version er der indlagt pauser, hvor I kan stoppe filmen og tale om dens forløb: Hvad har vi lige set? Og hvad tror vi, der kommer til at ske nu?
Denne måde at se film på stimulerer hjernen til at tænke i forløb, en evne, der ofte svækkes hos mennesker med demens.
I kan også vælge at se filmen i dens fulde længde – helt uden pauser og afbrydelser.
På grund af filmens længde og de indlagte pauser kan film på dette niveau være svære at følge for mennesker med fremskreden demens.
Korte filmklip
‘Korte filmklip’ indeholder en række klip på omkring 1-3 minutter. Til hvert klip følger tre til fire forslag til spørgsmål, som du kan stille efter klippet for at sætte en samtale i gang. Spørgsmålene er vejledende og kan sagtens erstattes og suppleres af spørgsmål, du selv finder på. Og du kan altid starte med det åbne spørgsmål: ”Hvad fik denne film dig til at tænke på?”
Klip nr. 1: I skole (1964, med reallyd, 2 min.)
To drenge suser ind i klasselokalet, efter at klokken har ringet ind. De store skolebørn er i gang med regning, mens de yngre elever lærer om Adam og Eva. Instruktion: Carl Bang.
Klip nr. 2: Idrætsdag på Jørlunde sogneskole (1967, uden lyd, 2 min.)
Skolernes idrætsdag afholdes med forskellige discipliner – bl.a. fodbold, håndbold, højde- og længdespring.
Klip nr. 3: På lejrskole (1953, med musik/speak/reallyd, 2 min.)
De store børn er på lejrskole, hvor der både er tid til at skrive hjem til mor og far, spille fodbold og male. Men eleverne skal også lære de lokale erhverv at kende, og derfor besøger de en fiskerihavn. Instruktør: Carl Otto Petersen.
Klip nr. 4: Hjemkundskab og gymnastik på skolerne på Lolland-Falster (1950'erne, uden lyd, 4 min.)
Pigerne undervises i hjemkundskab med både madlavning og tøjvask. Undervisning i redskabsgymnastik er for både drenge og piger.
Klip nr. 5: Tårnby (1959, med musik/speak, 4 min.)
Hverdagen på skolerne i Tårnby, hvor eleverne kan få en gratis madpakke, og hvor piger og drenge er delt op i forskellige fag. Der undervises i botanik i gårdhaven, og man tager til skolens hytte i Hareskoven. Instruktør: Per Larsen.
Film og billedkort
Herunder finder du billedkort, som I kan kigge på sammen efter filmen på omkring 5-8 minutter. Billedkortene indeholder spørgsmål, som kan bruges til at starte en samtale. Og du kan altid starte med det åbne spørgsmål: ”Hvad fik denne film dig til at tænke på?”
Filmklip: Den danske landsbyskole (1950, med speak, 5 min.)
Den danske landsbyskole blev moderniseret som følge af folkeskoleloven af 18. maj 1937. Det betød faglokaler til bl.a. fysik, og at der mange steder blev etableret skolebiblioteker. Instruktør: Tage Larsen.
Film med pauser i
‘Film med pauser i’ indeholder en længere film på omkring 6-10 minutter. Filmen findes i to versioner. I den ene version er der indsat pauser med denne tekst: ”... Hvad sker der mon nu?”
Når filmen afbrydes af teksten, er det meningen, at I sætter filmen på pause og stiller følgende spørgsmål: "Hvad har vi lige set?" "Og hvad tror vi, der kommer til at ske nu?"
Der er ingen rigtige eller forkerte svar – I kan blot gætte løs. Formålet her er at stimulere hjernen til at tænke i forløb, en evne, der ofte svækkes hos mennesker med demens.
Når I har set filmen med pauser, kan I vælge at nyde den anden version, helt uden afbrydelser.
Filmklip: Skolen for livet! (1978, med speak/reallyd, 7 min.)
En skoleklasse undervises i udenadslære på gammeldags vis, men en dag får de en ny lærer, der vil have dem til at tænke selv. Instruktør: Kristen Bjørnkjær og Annelise Alexandrovitsch.
Se filmklippet – uden afbrydelser: